XX wiek

Pierwszy komputer

ENIAC- (od ang. Electronic Numerical Integrator And Computer – Elektroniczny, Numeryczny Integrator i Komputer) – komputer skonstruowany w latach 1943-1945 przez J.P. Eckerta i J.W. Mauchly'ego na Uniwersytecie Pensylwanii w USA. Zaprzestano jego używania w 1955. ENIAC miał masę ponad 27 ton, zawierał około 18 000 lamp elektronowych i zajmował powierzchnię ok. 140 metrów kwadratowych. Nie posiadał pamięci operacyjnej i początkowo programowany był przez przełączanie wtyków kablowych, później za pomocą kart.  Maszyna używana była głównie do obliczeń związanych z balistyką, wytwarzaniem broni jądrowej, prognozowaniem pogody, projektowaniem tuneli aerodynamicznych i badaniem promieniowania kosmicznego. Wykorzystywano ją także do badania liczb losowych i analizowania błędów zaokrągleń. Uznaje się, iż to ENIAC rozpoczął erę postępu w rozwoju techniki obliczeniowej.




Początki internetu

Historia. Początki Internetu wiążą się z powstaniem sieci rozległej ARPANET i sięgają końca lat 60. XX wieku, gdy amerykańska organizacja badawcza RAND Corporation prowadziła badania studyjne nad możliwościami dowodzenia w warunkach wojny nuklearnej. Na podstawie uzyskanych raportów podjęto prace projektowe nad skonstruowaniem sieci komputerowej mogącej funkcjonować mimo jej częściowego zniszczenia.


Ewolucja internetu na świecie. W 1971 r. stworzył e-mail Roy Tomlinson. W 1972 r. tel,et- zdalne połączenie komputera i terminalna. W 1973 r FTP-profile protokół transmisji plików(file transfer protocol). W 1973 r. komunikacja różnych technologii sieciowych- Robert Kahn.w 1973 r.  połączenie satelitów U.S.A z W. Brytanią  i Norwegią, w 1974 r.- protokół transmisji i informacji(Robert Kahn i Vintander0). W 1976 r. protokół UUC- początek grup dyskusyjnych.w 1978 r. TCP-transmisja  i składanie  informacji pakietowych.IP- adresowanie pakietów(od 1983 r.)- projekty duże dzielono na małe fragmenty(po 64 kb) i jak nie przyszło jedno to dosyłano, a reszta były numery IP miały tylko 24 cyfry.za 5-10 lat nie będzie wolnych numerów IP w  internecie. Będzie wtedy wymiana Ip- rewolucja internetowa .W latach 80-tych powstawały sieci komputerowe, wtedy w 1980 r. Mintel we Francji, w 1981 r. BITWET (because it's time network), w 1983 r. Earneuropean academic and research network)-europejska internetowa sieć komputerowa. W 1983 r. był military network. W 1984 r. DNS(domain name system)- hierarchiczny unikalny system adresowy.w 1985 r.-pierwsza domena . w 1986 r. sieć  NSFNET- łączenie 5 super centrów obliczeniowych. W 1987 r. początki komercjalizacji. W 1988 r. RC(internet relay chat)- pogawędki.W 1990 r. koniec ARPANET- początki internetu. W 1983 r. Polska wykupiła system earn. Od 1985 r. ciężko było dostać paszport na cele naukowe, gdyż już był system earn. W 1983 r. podzielono internet na część militarną i cywilną .W cywilnym internecie jest domena Mil a wojskowi mają swoje systemy. W 1990r.-pierestrojka, upad muru berlińskiego, zmiana systemu w Polsce. 


Gry komputerowe

Początki. Pierwsza gra powstała prawdopodobnie w 1947 i była uruchamiana na oscyloskopie CRT. Była to bardzo prosta gra zaprojektowana przez Thomasa T. Goldsmitha Jr. i Estle Raya Manna. Wniosek o przyznanie patentu wpłynął 25 stycznia 1947. System używał ośmiu kanałów próżniowych (czterech triod 6Q5 i czterech tetrod 6V6) i symulował uderzenie pocisku rakietowego w wyznaczony cel. Odpowiednie gałki pozwalały na zmianę kąta wystrzelenia pocisku i prędkości pocisku. Ponieważ grafika nie mogła w tym czasie być rysowana elektronicznie, małe cele były rysowane na prostej warstwie umieszczanej na monitorze CRT przez twórcę gry. Jest to pierwszy system zaprojektowany do grania na ekranie CRT.

Automaty do gier. W 1969 Ralph Baer pracował nad prototypem konsoli, którą podłączałoby się do telewizora. Prototyp został sprzedany firmie Magnavox, która wydała go w maju 1972 jako Magnavox Odyssey, pierwszą konsolę gier wideo. W 1971 Nolan Bushnell i Ted Dabney stworzyli automat do gry umożliwiający grę za pieniądze z grą Spacewar! i nazwali ją Computer Space. Nutting Associates kupiło grę, zatrudniło Bushnella i wytworzyło 1 500 automatów z Computer Space. Gra nie osiągnęła sukcesu, ponieważ była trudna w obsłudze. Bushnell stwierdził, że nie otrzyma odpowiedniego wynagrodzenia poprzez sprzedaż gier innym firmom. Założył w 1972 więc własną firmę nazwaną Atari. Pierwszą grą wideo wydaną przez Atari był wydany w tym samym roku automat z grą Pong, który okazał się wielkim sukcesem. Szaleństwo na automaty do gier rozpoczęło się.


Pong
  
Wczesne gry przenośne. Pierwszą przenośną grą komputerową było Tic Tac Toe (kółko i krzyżyk) stworzone w 1972 przez firmę Waco. Wyświetlaczem w tej grze była siatka dziewięciu przycisków, które po naciśnięciu zmieniały kolor na czerwony lub zielony. Pierwszą przenośną konsolą gier wideo z wymienianymi kartridżami była konsola Microvision zaprojektowana w Smith Engineering oraz wydana przez Milton-Bradley w 1979.


Gry na komputerach domowych. Podczas gdy głównym źródłem zarobków we wczesnym przemyśle gier wideo było tworzenie automatów do gier i konsoli, szybki rozwój komputerów domowych w latach 70. i 80. pozwolił ich właścicielom na tworzenie prostych gier. Wkrótce stworzone zostały różne grupy hobbistów tworzących kolejne gry.
Wiele z tych gier (początkowo klonów klasycznych gier z komputerów uniwersyteckich, a później klonów popularnych gier z automatów) była dystrybuowana dzięki różnym mediom, na przykład poprzez drukowanie kodu źródłowego w książkach (na przykład w Basic Computer Games Davida Ahla), magazynach (Creative Computing) i biuletynach. Wcześni projektanci gier, jak Crowther, Daglow i Yob mogli znaleźć kod swoich gier – o którym nawet nie myśleli, by ochronić go prawem autorskim – opublikowany w książkach i magazynach z usuniętymi ich odpowiednimi tytułami.
Inną formą dystrybucji tych gier było wysyłanie i sprzedaż dyskietek, kaset magnetofonowych oraz kartridżów z zapisanym kodem programu. Krótko potem twórcy zaczęli zakładać własne małe firmy i sprzedawać gry w plastikowych opakowaniach w lokalnych sklepach lub wysyłać je pocztą. Richard Garriott stworzył pierwszą grę cRPG, Akalabeth, i w 1980 sprzedawał ją na własną rękę, dopóki firma California Pacific nie podpisała z nim kontraktu na dystrybucję i sprzedaż gry oraz na stworzenie kolejnej gry (była nią Ultima – 1980).